torsdag 27 december 2012

Mustig köttfärssås med märgben

Det finns ungefär hur många recept och varianter på köttfärssås som det finns familjer och kockar. Jag har några olika som jag gillar att göra beroende på hur mycket tid jag har och vad jag är sugen på.


Detta receptet har den för mig nya ingrediensen märgben som ger en djupare och mustigare smak tycker jag. Märg är till stor del fettvävnad och smälter bort när den värms upp. I detta receptet rostas först märgbenen och fläsket för att sedan koka med i såsen. De knapriga fläskbitarna ger också textur till såsen. Verkligen jätteenkelt och som vanligt med köttfärssås så händer det mesta av magin när såsen kokar för sig själv.

Ingredienser
500 gram nötfärs
200 gram rimmat sidfläsk
1-2 bitar märgben
1 morot
1 gul lök
1 selleri stjälk (jag använde rotselleri eftersom affären inte hade stjälkselleri)
3 msk tomatpuré
4 dl gott rött vin
3 dl grädde
2-7 dl buljong
fett att steka i

Gör så här
Sätt ugnen på 220 grader.



Strimla fläsket och sätt in det och benen i ugnen. Håll koll på dem så att de inte blir brända, ungefär 15 min är nog lagom. 



Hacka under tiden selleri och lök, riv och hacka moroten och svetta grönsakerna i olja i gjutjärnsgrytan. De ska inte ta färg utan bli fint mjuka och glansiga.

Bryn samtidigt köttfärsen i omgångar i en stekpanna. 

Höj värmen på grytan och blanda ner tomatpurén och låt den karamelliseras lite innan du blandar ner köttfärsen och häller på vinet.



Ta ut fläsket och märgbenen och lägg i såsen. Låt det koka upp och koka bort alkoholen och låt såsen koka ihop lite.



Sänk värmen på ugnen till 150 grader och ställ in grytan. Låt stå där utan lock i kanske 1,5 - 2,5 timmar. Späd med buljong om det verkar bli torrt. 



Ta ut grytan och ställ på spisen. Gröp ur märgen från benen om den inte har runnit ut. Ta ut de tomma benbitarna. Häll i grädden och koka upp. Låt koka ihop lite och smaka av med salt och peppar. 



Som all köttfärssås serveras den med fördel med en bred pastastort, typ papprdelle


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar