måndag 28 november 2011

Rigatoni al ragù bianco - pasta med vit köttfärssås

Igår fick jag ett mail från en foodie här i London som var väldigt glad för att hans kokbok hade kommit med som en av tio i en artikel i the Daily Telegraph med bra kokböcker att ge som julklappar. Jag kunde inte hålla mig och beställde The Italian Cookery Course och den kom med posten idag.


Köttfärssås är alltid riktigt gott men jag var för hungrig för att vänta på en riktigt långkokt mustig sås så jag valde att testa Rigatoni al ragù bianco. Det visade sig vara ett bra val och blev också några matlådor för veckan.


Ingredienser
4 msk olivolja
1 lök, finhackad
2-3 vitlöksklyftor, finhackade
salt och peppar
500g nötfärs
8 salviablad, grovt hackade
1 dl vitt vin
2,5 dl kycklingbuljong
300 g rigatoni pasta
1 dl grädde

olivolja och parmesan till servering


Sätt på en kastrull med saltat vatten för pastan.
Värm upp oljan i en gjutjärnsgryta och fräs lök och vitlök mjuk utan att de tar färg. Krydda med salt och peppar och fräs köttfärsen. Sänk värmen när köttfärsen börjar ta färg och vätskan har dunstat. Lägg i hälften av salvian.

Hälli vinet och reducera ner det under några minuter. Häll på buljongen och låt den koka ner på svag värme. Salta och peppra om det behövs. Här pressade jag ner en tredje vitlöksklyfta för att få lite mer bett i såsen.

Koka samtidigt pastan tils den är al dente. Hälli grädden i såsen efter ungefär fem minuter och låt koka upp och tjockna. Häll av vattnet när pastan har kokat klart och blanda ner pastan i såsen. Servera med olivolja, den resterande salvian och rikligt med god riven parmesan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar