måndag 16 januari 2012

Italiensk köttsås

Ett av mina första recept som jag lagade om och om igen och lärde mig utantill var Italiensk köttfärssås i Anna Bergenströms "Annas Mat". Det var med det receptet jag använde gjutjärnsgryta för första gången, det var mammas oemaljerade väl inkokta gryta. En riktigt bra köttfärssås, varje gång.


Jag hade planen att laga den köttfärssåen tidigare i veckan och följa receptet, men köttet som jag hade i frysen behövde köras i köttkvarnen och jag orkade verkligen inte göra det på kvällen så det fick bli att testa något helt nytt. Jag skar upp nötköttet i 1 cm stora bitar och sedan köra receptet som vanligt. Riktigt gott!



Ingredienser (8-10 portioner)
4 lökar
6 vitlöksklyftor
100 g rotselleri
1 kg nötkött
2 burkar tomater (2x400 g)
2 buljongtärningar
2 dl vatten
4-6 msk tomatpuré
4 tsk oregano och/eller basilika
2 dl vin
salt och peppar

Hetta upp några matskedar olja i en gjutjärnsgryta. Finhacka lök, vitlök och rotselleri och låt svettas mjuka i oljan på medelvärme, se till att röra runt så att det inte tar färg.


Finhacka köttet i 1 cm stora bitar (eller använd nötfärs) Öka antingen värmen i grytan och stek på köttet så att det får färg och yta. Eller, vilket jag nog kommer göra nästa gång, stek köttet i stekpanna och lägg sedna ner i grytan så bränns inte löken bränns.


Blanda ner tomaterna och skölj ur burkarna med vattnet, smula buljongtärningarna och lagerbladen och balnda i, rör också ner tomatpurén.


Låt grytan koka sakta med locket på glänt i ungefär 1,5 timme. Om det blir för för torrt så späd med lite mer vatten. Smaksätt med oregano och basilika och rör ner vinet, koka sedan en kvart till. Smaka av med salt och peppar och servera med en god pasta. Grytan blir bara godare av att få stå till sig till nästa dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar