måndag 9 januari 2012

NN07s köttbullar

Strax innan jul var jag i Stockholm och gick runt på NK. Lite lätt förvånad men också glatt överraskad hittade jag klädmärket NN07s vinterkatalog som var i form av en kokbok med julrecept. I stort sett i alla recepten ingår ansjovis i någon form och så även i detta köttbullsrecept.


Receptet anger att man ska smaksätta med 1 matsked ansjovisspad vilket jag gjorde. Men jag tror nog att man absolut kan dubbla det, för smaken var inte på något sätt framträdande. Kanske ska jag nästa gång testa att blanda i en eller två ansjovisfiléer istället, kan nog bli bra smak på dem också.

Konsistensen på smeten var bra och bullarna var lättstekta och flöt inte ut. Jag stekte dem runt om i gjutjärnspannan och lät dem sedan eftersteka i ugnen på ca 125C tills alla köttbullarna var färdigstekta. Men det är ju fläskfärs, så se till att de blir genomstekta.

I originalreceptet står det att det ska vara 2 msk sirap vilket för mig lät väldigt mycket. Jag minskade ner det till 1 msk men tycke fortfarande att de hade en lite söt ton vilket var lite speciellt. 


Ingredienser
500 g fläskfärs
1 msk ansjovispad (kan nog öka till 2 msk)
1 msk ljus sirap (kan minska lite)
1 dl (visp)grädde
2 skivor vitt bröd
salt och peppar

Skär bort kanterna på brödet och dela i mindre bitar. Blanda med grädden i en skål och låt stå i 5-10 minuter tills brödet har sugit upp mycket av grädden.


Blanda i de övriga ingredienserna och arbeta till en jämn smet. Här kan man provsteka en liten bit av smeten för att se så att kryddningen är bra, jag brukar dock vara lite för lat för att göra det.


Rulla små bollar mellan handflatorna i önskad storlek. Lägg på en avsköljd skärbräda så blir de lätta att lägga i stekpannan. Jag fick till 34 st ganska små köttbullar.


Hetta upp stekpannan och smält lite smör och olja i pannan. Bryn köttbullarna runt om när smöret har tystnat. Låt dem genomstekas i pannan eller för över till en ugnsform och låt bli klara i ugnen på 125C.

Servera med pasta och en god tomatsås, eller varför inte på julbordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar